Daarom zie ik nog meer het belang in van Hart In De Fik en samen grote problemen, klein oplossen. Ik ben hard en met hart aan het bouwen van een frisse start daarmee. Het inspireerde me tot op het bot voor de inspiratie van deze week. Want er gaat ook echt al een heleboel goed in de wereld. Het feit dat we het nog niet zo veel en groots zien, wil niet zeggen dat er een heleboel toffe wereld van verschilmakers al lang bezig zijn met positieve impact te maken op hun eigen m2.

Een aantal jaar geleden stond ik als spreker op het podium van TEDxRotterdam met als thema ‘Aspire To Inspire’. Wat ik zo geweldig vind aan TED is dat het keer op keer verhalen zijn van gewone mensen met een goed idee over mensen of over de wereld die het waard zijn om te verspreiden. We leven nog steeds in een wereld waarin succes wordt gezien als groots, meeslepend, rijk, noem maar op. 

Maar ik ga zo aan van die kleine verhalen. Die moedige vierkante meter pioniers. Die op een ochtend wakker worden en denken…maar wacht eens even. 1. Of dit klopt niet en ik ga er wat aan doen. Of 2. Ik heb een briljant idee voor verbetering, kom we gaan. Ik noem dit ook wel dat je of door de ‘FUCK’ gedreven wordt of door “FIK”. 

Die mensen die een stap zetten en wel kijken waar de volgende stap hen brengt. Wellicht dat ik daarom ook zo enorm bevlogen ben over sociaal ondernemers. Dit zijn ondernemers die hun business inzetten als een ‘force for good’. Word je in de oude economie afgemeten aan financiële winst. In de betekeniseconomie, de economie van de toekomst, kom je daar niet meer mee weg. Je kunt net als Shell geen grote winst maken op economisch vlak, maar vet in de min schieten op je maatschappelijke of milieubalans. Daar ga je het niet mee redden in de wereld op de lange duur.

De honger naar oneindige economische groei put niet alleen de Aarde uit, het sijpelt ook door in hoe we onszelf definiëren. We staan constant ‘aan’, zijn meer consument dan mens en gaan continu over onze eigen grenzen heen.De bedrijven die de toekomst hebben, zijn bedrijven die meervoudige winst maken. Dus een positieve uitkomst op de winst en verlies rekening waar het gaat over financiële, maatschappelijk en milieu balans. Wanneer je je alleen inzet op het maken van positieve impact dan ben je op de lange termijn ook niet duurzaam, want dan kun je niet overleven. Daarom leven stichtingen vaak van subsidie.

Maar sociaal ondernemers zetten zich vaak in om en een mooi product te leveren, waarmee ze hun eigen financiële winst opleveren. Dat ze die winst niet inzetten om zichzelf maximaal te verrijken (winstmaximalisatie), maar juist om nog meer goed te doen (maximalisatie op impact). Dat maakt ze voor mij zo heldhaftig. Want dit soort ondernemers staan aan de voorhoede. Ze veranderen gewoon een heel systeem.

Makkelijk? Hell no. Ze ontdekken nieuwe wegen, moeten ze bewandelen en vangen de klappen op. Dat is waarom ik zo bevlogen ben om ze een podium te bieden en hun verhalen aan anderen te vertellen. Zodat jij als ‘positieve consument’ ook een heldhaftig onderdeel van die beweging kunt zijn. 

Zoek je een tof cadeau, kijk dan eens naar een tof cadeau met een goed verhaal. Zo help je die goeie fik te verspreiden en gaat het als een lopend vuurtje Ga lunchen bij een sociaal ondernemer. Koop er je koffie. Je kadootje. Je kleding. Je borrelplank van oude bomen, die lokaal gekapt zijn. Koop je chocolade van bv Tony Chocolonely. Kijk voor je volgende telefoon eens naar een Fairphone. Ontdek hoe je je spijkerbroek ook kunt leasen via MUD Jeans. Of koop je nieuwe laptoptas van I-did. Van ondergoed tot overkleding. Van kadootje tot relatiegeschenken. Van lekker uit eten en je dagelijkse boodschappen . Je kunt zo ongelooflijk makkelijk een wereld van verschil maken op je eigen m2. Raak geïnspireerd door de toffe verhalen achter deze mensen. De vrolijke veranderkrachtpatsers, de blijmoedige pioniers. Probeer een keer iets uit. Geef het een kans. Durf het een beetje raar en ongemakkelijk te vinden maar probeer het gewoon een paar keer. Blijf met kleine stapjes blijmoedig vooruit bewegen. Raak geïnspireerd. Doe mee met een nieuw verhaal. Het hoeft net als een TED talk, niet groots en meeslepend te zijn. Maar wordt een verspreider van goede ideeën.

Een wereld van verschil maken, is niet zo moeilijk en kan vooral ook heel leuk zijn. Alle kleine beetjes helpen. Doe mee. Samen lossen we grote problemen, klein op.

F*** Sustainability | Stephanie Bartscht | TEDxRotterdam

Een van de andere TEDxRotterdam sprekers op het podium in 2016 was Stephanie Bartscht van EverIse Agency , die lange tijd als projectleider en communicatiepartner voor IKEA werkte, met haar talk: F*** Sustainability. Een supertoffe talk en Stephanie is gewoon ook een heerlijk niet-lullen-maar-poetsen type. Het gaat over beseffen dat je wel duurzamer bezig wilt zijn, maar ook gewoon een consument bent. Hoe doe je dat? Dat duurzaamheid een kreet is die overal wordt ingegooid, maar die niet per sé long lasting is als het gaat over lange termijn inspiratie, deed haar op zoek gaan naar wat wel werkt. Ze spreekt over de kracht van woorden en taal. Wat haar deed inzien dat ze graag een ‘positive consumer’ wilt zijn. Want ze houdt gewoon van leuke kleding. Over jezelf omringen met ‘full-filled people’, leven in een ‘Energy positive world’ en haar intentie is om zoveel mogelijk ‘waste free’ te leven. Wanneer je zo in het leven staat, dan is dat een veel leuker doel om je mee bezig te houden dan het containerbegrip ‘duurzaamheid’ waar je wellicht geen idee hebt waar je dan moet beginnen. Dus laat je inspireren door haar oproep:

“Consuming is not a bad thing. We are all consumers. Don’t beat consuming. Join it. But make it better. Become Purpose Positive”